گاز کربن مونوکسید

گاز کربن مونوکسید یا گاز مونوکسید کربن که با فرمول شیمیائی CO نشان داده می شود گازی است که از سوختن ناقص کربن ( زغال سنگ ، گاز طبیعی و نفت ) بوجود می آید.
گاز کربن مونوکسید گازی بی رنگ و بی بو ولی قابل اشتعال و سمی است به همین دلیل است که به قاتل نامرئی معروف است.

گاز کربن مونوکسید

 

گاز پروپان معمولاً از محصولات چاه‌های نفت است . از اختلاط ۱۰ تا ۵۰ درصد از این گاز با گاز بوتان ، گاز مایع حاصل می‌شود.
گاز کربن مونوکسید گازی بی رنگ و بی بو ولی قابل اشتعال و سمی است به همین دلیل است که به قاتل نامرئی معروف است.
گازهائی مثل آمونیاک ، گوگرد دی اکسید ، پروپان و بوتان بر خلاف CFC ها و HCFC ها بی اثر و خنثی نمی باشند و در صورت نشت از دستگاه ها سمی و اشتعال پذیر هستند.
گاز آمونیاک ، یک ترکیب شیمیائی است که از سه اتم هیدروژن و یک اتم نیتروژن تشکیل شده است . این ترکیب دارای وزن اتمی  ۱۷٫۰۳۱ gr/mol است.
در سال ۱۸۹۵  آبراهام لانگلت و تئودور کلیو شیمیدان سوئدی هلیوم را شناسائی و  از سنگ معدن کلویت که معدن اورانیوم است بدست آوردند.
گاز دی اکسید کربن سنگین تر از هوا می باشد و همیشه در بالای محیطی که ایجاد می شود پخش می گردد.
از اختلاط ۵۰ تا ۹۰ درصد این گاز با گاز پروپان، گاز مایع ( LPG )به دست می آید.
جالب این است که در جهان فراوانی آرگون ۳۶ که از محصولات سنتز هسته ای ستاره ای در ابرنواخترهاست بسیار بالاتر از آرگون ۴۰ است.
گاز بوتان در حالت مایع سبکتر از آب و در حالت گازی سنگین تر از هوا می باشد.
۵-    خشک کردن سیلندر یا کپسول گاز و انجام رنگ آمیزی : پس از اتمام آزمون هیدرواستاتیک ، سیلندرها در کوره ه ای تا یک دمای مشخص و کنترل شده گرم می شوند تا کاملا خشک و عاری از رطوبت شوند سپس شیر سیلندرها بسته شده و اگر بدنه ی سیلندری نیاز به زنگ زدایی داشته باشد در این مرحله انجام می شود و سپس سیلندر وارد مرحله ی شارژ شده و در پایان پس از تست فشار و نشتی وارد پروسه ی رنگ آمیزی می شود.
گاز ایزوبوتان در شرایط فشار و دمای استاندارد بصورت گازی بی رنگ ، بی بو ، غیر سمی و بسیار قابل اشتعال است.
شایان ذکر است گاز نرمال بوتان را با اضافه کردن اتیل مرکاپتان بو دار می کنند ( بوئی شبیه تخم مرغ گندیده ) تا هنگام حمل و نقل در صورت نشتی به سرعت قابل تشخیص باشد.
۱- بازرسی ظاهری و چشمی سیلندر یا کپسول گاز : طی این مرحله سیلندرها از نظر ظاهری مورد بررسی قرار می گیرند تا هر گونه فرو رفتگی برآمدگی و شکاف احتمالی در بدنه ی سیلندر رسد شود و سیلندر هایی که میزان فرو رفتگی و یا برآمدگی های آن ها از حد مجاز ذکر شده در استاندارد فراتر باشد از سیلندر های سالم جدا و بسته به میزان فرورفتگی و یا برآمدگی ممکن است سیلندر از رده خارج شود و یا وارد آزمون هیدرواستاتیک شود.
تیم فنی و مهندسی شرکت فاران صنعت ضمن توجه به استاندارد جهانی BS EN13769    از استانداردهای مدون شده در مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی  ایران به شماره های    ISIRI 13114 ( سیلندر های گاز – مجموعه های سیلندر- طراحی ،  ساخت، آزمون و بازرسی ) ،ISIRI 7566  ( سیلندر های گاز – جابجایی ایمن – آیین کار) و ISIRI6792 (بازرسی و آزمون دوره ای سیلند رهای فولادی بدون درز)نیز در تهیه و آماده سازی پالت های سیلندری استفاده کرده و پک هائی کاملا استاندارد و با رعایت تمامی اصول  ایمنی به مشتریان خود ارائه می نماید
گاز پروپان در حالت عادی به شکل گاز ولی قابل متراکم شدن به صورت مایع قابل حمل است.
گاز استیلن یا اتین که کوچکترین عضو از خانواده ی آلکین هاست دارای فرمول مولکولی C2H2 است که در آن دو اتم کربن بوسیله ی یک پیوند سه گانه به هم متصل شده اند به همین خاطر استیلن جزء ترکیبات غیراشباع به شمار می آید.
چشم انداز تیم فنی شرکت فاران صنعت طی این سال ها همواره تلاش در راستای تامین نیاز مشتریان در داخل از کشور بوده است و در خصوص برخی از مخلوط های گازی پر مصرف در صنعت تا حدود زیادی موفق به رسیدن به نتایج مطلوب در این مهم گردیده است
۲-  در پالت های فیتینگی کلیه اتصالات و قطعات بصورت فورچ تولید می شود ( قطعات تولید شده به این روش از استحکام و مقاومت بالاتری در برابر فشارهای بالا و خوردگی برخوردار می باشد ).